SNeL biedt anderstalige jeugd Nederlands taalbad

IMG_4048 (Small)

Voor het zesde jaar op rij vond deze zomer het SNeL-project plaats in Mechelen. Spelend Nederlands Leren is een project van de stad voor kinderen uit het lager en secundair onderwijs die nieuw zijn in het Nederlandstalig onderwijs. SNeL zorgt ervoor dat deze kinderen op een spelende manier hun Nederlandse taalkennis, die ze doorheen het schooljaar opbouwden, niet verliezen tijdens de zomervakantie.

Met dit project wil de stad anderstalige kinderen en tieners (7-18 jaar) tijdens de zomervakantie een Nederlandse taalomgeving bieden binnen het kader van een vakantiewerking. Doordat de kinderen thuis geen Nederlands spreken bestaat de kans dat ze veel verleren door een hele zomer geen Nederlands te horen en te spreken. Door middel van taalspelletjes, knutselprojecten en gezelschapsspelletjes, onderhouden de jongeren gedurende twee weken het Nederlands. Bedoeling is om alles speels aan te brengen. De kinderen doen toffe activiteiten die tegelijk doorspekt zitten van de Nederlandstalige woorden.

Durven spreken
“Het SNeL-project biedt in de eerste plaats een veilige, stimulerende omgeving om verlies van taalvaardigheid tegen te gaan. De kinderen en jongeren krijgen de kans om te vertellen, te luisteren, te lezen en taalspelletjes te spelen. Maar ze krijgen ook de kans om fouten te maken. Door een veilige omgeving te creëren, daalt hun spreekangst”, aldus schepen van Jeugd Greet Geypen.

De organisatie van het SNeL-project voor kinderen voor het eerste tot zesde leerjaar lag in handen van Speelplein Weyneshof. Voor de tieners van 12 tot 18 jaar werkte de jeugddienst in samenwerking met de kunst-educatieve organisatie De Notenboom een SNeL-programma op maat uit. “Het moeten niet alleen leerrijke activiteiten zijn, de kinderen moeten zich ook amuseren.  Op deze manier kunnen ze spelen en leren tegelijkertijd”, zegt Greet Geypen.

De 14 deelnemende tieners gaven vandaag op een toonmoment een speelse impressie van hun leerervaringen. Ze staken zelf een videoclip en muziekoptreden in mekaar.

Dankzij SNeL kunnen de kinderen in september makkelijker inpikken in het reguliere onderwijs. Zo lopen ze minder kans om een achterstand te ontwikkelen door een communicatieprobleem. 

Voor wie is SNeL?

Het SNeL-project is niet bedoeld voor kinderen die hier al langer verblijven en een taalachterstand hebben, maar wel als taalbad voor kinderen die max. 2 jaar in het Nederlandstalig onderwijs zitten. Jongeren die nog geen jaar in het Nederlandstalig onderwijs zitten krijgen voorrang. Nog een belangrijke voorwaarde is dat het Nederlands niet de thuistaal is. En dat aandeel jongeren is vrij groot, zo blijkt uit cijfers die in het Vlaams Parlement werden vrijgegeven. Eén op zeven (14,2 %) leerlingen spreekt thuis geen Nederlands. In 2007 ging het nog om 10,8 % van de leerlingen.

Om deze tendens te keren neemt de stad dus al vele initiatieven, waarvan dit SNeL-project er eentje is. Het is wel zo dat er naarstig gewerkt wordt aan een overkoepelend en coördinerends taalactieplan. Op die manier kunnen we efficiënt de krachten bundelen om deze belangrijke uitdaging te lijf te gaan.


 

Nieuws uit uw Mechelse wijk

Klik op de kaart voor nieuws uit uw wijk
Muizen Tervuursesteenweg Arsenaal Nekkerspoel Mechelen Zuid Centrum Mechelen Noord Battel Heffen Leest Walem Hombeek

Toen & nu

Ingangspoort Kruidtuin

Meer