Hoogstraat krijgt eigen identiteit als voedingsstraat

????????????????????????????????????

De stad wil de Hoogstraat duidelijk op de kaart zetten als de plek in Mechelen om verse voedingswaren en streekproducten in te slaan. Daarvoor zal nauw worden samengewerkt met lokale handelaars en met plattelandsondernemers uit de Mechelse rand. Daarnaast wil de stad een leegstand pand omvormen tot een innovatieve concept store waar ruimte is om met nieuwe foodconcepten te experimenteren. De Hoogstraat krijgt zo een eigen, sterke identiteit om zich beter te onderscheiden van de andere winkelstraten en zo mee het handelsgebied te versterken.

Nood aan eigen profilering

De Bruul is de ketenstraat van Mechelen, voor een terrasje moet je op de Grote Markt of Vismarkt zijn, de IJzerenleen staat gekend om zijn speciaalzaken en de Onze-Lieve-Vrouwestraat staat voor trendy en duurzame shops. De Hoogstraat daarentegen ontbreekt het een beetje aan een eigen, duidelijke identiteit. Nochtans kan een duidelijke profilering een belangrijke hefboom zijn voor de ontwikkeling van een bepaald handelsgebied. Daarom wil de stad samen met de lokale handelaars de Hoogstraat (en dus ook de Ganzendries en Korenmarkt) verder uitbouwen als echte voedingsstraat. Die keuze bouwt verder op het huidige aanbod. Momenteel telt de Hoogstraat 81 handelspanden, waarvan al ongeveer 40 % met voeding werkt. Daarnaast is de Korenmarkt ook regelmatig het decor voor de High StrEAT – Food Market, een markt met allerlei standjes met foodtrucks.

De Hoogstraat vormt een belangrijke toegangsweg tot ons kernwinkelgebied, heeft ontzettend veel passage en bepaalt dus in sterke mate mee het imago van onze stad. De handelaars waren zelf vragende partij voor een nieuwe identiteit voor hun straat. Voor ons is dit project dan ook een logische volgende stap binnen het actieplan Mechelen Winkelstad om het Mechels handelsgebied te versterken.

Enkele jaren geleden heeft de stad ook fors geïnvesteerd in de opwaardering van het openbaar domein. “In 2011 werden de Hoogstraat en de Korenmarkt volledig heraangelegd en in 2012 ging de ondergrondse parking ‘Ganzendries’ open, met 107 parkeerplaatsen”, vertelt schepen Greet Geypen.

Producten van eigen bodem

Als voedingsstraat zal de Hoogstraat inspelen op nieuwe trends en verwachtingen bij de consument. Zo blijkt dat de consument vandaag meer en meer op zoek is naar lokaal, authentiek, traceerbaar, trouwhartig en ethisch voedsel (het zogenaamde ‘latte-principe’). Dat werd vorige maand nog bewezen, toen een supermarkt met uitsluitend Belgische producten één dag na opening al volledig was leeggekocht. Daarom zal dit project ook samenwerken met de plattelandsondernemers uit het Hombeeks Plateau (Hombeek, Heffen en Leest), die nu verzameld worden in het netwerk ‘Mechels Natuurlijk’. Het gaat om land- en tuinbouwers die via dit project de kans krijgen om in de binnenstad een verkooppunt voor hun streekproducten realiseren. Nu worden die vaak nog verkocht bij de boer zelf.

“Op het Hombeeks Plateau werd er onder de noemer ‘Mechels Natuurlijk’ een stevig netwerk van plattelandsondernemers met een waaier van streekproducten en diensten uitgebouwd. Iedereen eet het liefst lekkere en verse producten en als je via het project ‘Hoogstraat Natuurlijk’ deze producten kan terugvinden in het stadshart, dan is het plaatje toch helemaal perfect. Bovendien is het positief dat we de Hoogstraat op deze manier een nieuwe elan geven en dat tegelijkertijd onze plattelandsondernemers en hun producten, meer in the picture komen. Een win-win dus”, aldus schepen van Landbouw Greet Geypen.

Producten van eigen bodem aankopen is ook een milieubewuste keuze. Groenten hebben soms de halve wereld rondgereisd om hier in de supermarkt te belanden. Die duizenden kilometers zijn een belasting voor het milieu. Bij de lokale boeren uit de Mechelse rand worden de groenten ’s ochtends soms geoogst, om ’s middags al op het aanrecht te liggen. Korter kan de keten niet zijn.

Brainstorm met de handelaars

In oktober komt er een eerste brainstormsessie met de handelaars om de identiteit vorm te geven en te visualiseren. De handelaars zullen door de dienst Economie en projectpartners worden begeleid bij het beter afstemmen van hun aanbod op de consumentenbehoeften van vandaag. Tot slot zullen ook de logistieke stromen in de Hoogstraat worden bestudeerd en in de mate van het mogelijke worden gekoppeld aan bestaande projecten, zoals dat van de ECOkoeriers.

Concept store als uithangbord

Om de nieuwe identiteit vorm te geven wil de stad een zogenaamde concept store in de Hoogstraat opstarten: een innovatieve handelszaak die de nieuwe identiteit uitstraalt en waar het mogelijk is om met nieuwe concepten te experimenteren. De stad zal daarvoor een zelfstandig ondernemer zoeken die het concept wil vertalen en samenwerkt met de stad, andere ondernemers, handelaars en leveranciers. Na verloop van tijd zal de stad de zaak overdragen zodat de uitbater er een rendabele handelszaak van kan maken. We willen van deze innovatieve zaak het uithangbord maken van de nieuwe voedingscultuur binnen dit handelsgebied. Hier passen we een andere trend toe, namelijk die van de ‘blurring’: grenzen tussen voedingsretail, horeca, distributie en diensten vervagen. Denk aan een zaak waar je fiets hersteld wordt terwijl je een koffie drinkt, of een restaurant waar je ook interieur-elementen of ingrediënten kan kopen. De inhoud van deze innovatieve winkel zal worden bepaald in samenspraak met de handelaars in de Hoogstraat, de ondernemers van Mechels Natuurlijk en de toekomstige uitbater van de zaak. Verder zal de uitbater bij zijn concept ondersteund worden door de retailexperten van RetailOffice en Innovatiesteunpunt.

Steun van Europa en Vlaanderen

Voorlopig krijgt dit project de werktitel ‘Hoogstraat Natuurlijk’, naar analogie met het netwerk van lokale landbouwers die zich verzamelen onder de naam ‘Mechels Natuurlijk’.

De stad krijgt voor het project middelen van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en van het Hermesfonds (Fonds voor Flankerend Economisch Beleid). In totaal is er 360 000 euro voor het project voorzien, waarvan zo’n 144 000 euro (40 %) door EFRO, 144 000 euro (40 %) door stad Mechelen en de projectpartners RetailOffice en het Innovatiesteunpunt en ongeveer 72 000 (20 %) uit het Hermesfonds.

Wie meer info wil over het project, kan contact opnemen met projectverantwoordelijke yasmine.lagmaui@mechelen.be.

Nieuws uit uw Mechelse wijk

Klik op de kaart voor nieuws uit uw wijk
Muizen Tervuursesteenweg Arsenaal Nekkerspoel Mechelen Zuid Centrum Mechelen Noord Battel Heffen Leest Walem Hombeek

Toen & nu

Ingangspoort Kruidtuin

Meer