Mechelen lanceert Woon- en energieloket

IMG_0544 (Small)

Wie met woongerelateerde vragen zit kan in Mechelen vanaf 1 mei terecht in het Woon- en energieloket. Het is een nieuwe dienstverlening om inwoners op een laagdrempelige manier wegwijs te maken en te begeleiden in de hele waaier van huisvestingsaangelegenheden.

Stad Mechelen slaagt erin om op heel wat vragen rond woonbeleid een antwoord te formuleren. Maar soms moeten inwoners zich informeren bij het Sociaal Verhuurkantoor Mechelen of de Huurdersbond, die zich in het Sociaal Huis bevinden. Voor zaken aangaande energie, zoals het vinden van bestaande premies of een energielening, moeten burgers dan weer naar het Energiepunt Mechelen.

“Vaak is dit voor burgers een complexe materie. We hebben de expertise wel in huis, maar de informatie ligt verspreid over verschillende diensten en op verschillende locaties. Daarom gaan wij één aanspreekpunt oprichten. Met deze ingreep willen we onze dienstverlening verbeteren en ook de drempel verlagen voor mensen met woongerelateerde vragen”, klinkt het bij Greet Geypen, schepen van Wonen.

Energiezuinig bouwen

In Mechelen is energie een belangrijk beleidsthema. Aangezien wonen en energie vaak samengaan is het evident om beide thema’s op één locatie onder te brengen. Op deze manier willen we onze inwoners stimuleren om zich goed te informeren over duurzaam en energiezuinig bouwen. Als stad trekken we al langer deze kaart, maar het is belangrijk dat ook onze burgers mee zijn in dit verhaal en mee op de kar springen.

Burgers zullen bij het Woonloket terechtkunnen voor premies en regelgeving, huren en verhuren, klachten over woonkwaliteit, de Vlaamse Wooncode en het conformiteitsattest, studenten- en domiciliekamers, sociale woning en sociale lening, leegstaande woningen, duurzaam, ecologisch en energievriendelijk wonen… Kortom, het Woon- en energieloket begeleidt, ondersteunt en adviseert alle Mechelaars, eigenaars, kopers, huurders, verhuurders … en is vanaf 1 mei operationeel.

Op afspraak

Er wordt voornamelijk gewerkt op afspraak. De back office van de stad zorgt ervoor dat de juiste persoon aanwezig is bij elke afspraak. Zo krijgen inwoners antwoorden op hun vraag, zonder dat ze daarvoor eerst op zoek moeten gaan naar de juiste dienst.

De website van de stad wordt momenteel onder handen genomen, zodat er vanaf 1 mei al heel wat antwoorden digitaal beschikbaar zijn over wonen en energie. Inwoners die toch met woongerelateerde vragen blijven zitten kunnen een afspraak inplannen op het gratis nummer 0800 20 800.

Nieuws uit uw Mechelse wijk

Klik op de kaart voor nieuws uit uw wijk
Muizen Tervuursesteenweg Arsenaal Nekkerspoel Mechelen Zuid Centrum Mechelen Noord Battel Heffen Leest Walem Hombeek

Toen & nu

Ingangspoort Kruidtuin

Meer